Fyrdager med sveip

vandrng 2Fyr i nattaPå Utsira er fyret et viktig fokuspunkt for øyboerne og for de som gjester øya. 17. -19. august var det ekstra stas, for da ble linsa i fyret startet, og utsirasveipen fikk på ny splitte nattemørket med sin 1000 watts lyspære.

Tekst: Heidi Eikremsvik

Men sveipen fra Utsira fyr var unntaksvis pga. Fyrdagene. De siste 14 årene er det et 17 watts ledlys i en boks på taket av lyktehuset som har vært fyrlyset. "Fjøslykta" kaller sirabuen den. Bedre navigasjonsutstyr på skipene har ført til at kravene til rekkevidde av fyrlyset er langt kortere enn før. Utsira fyr er Norges høyestliggende fyr med sine 78 m over havet.

Det var stor motstand, ja øyboerne opplevde en sorgprosess, da Kystverket i 2004 valgte å stanse den 1. ordens linsa på Utsira fyr. Sveipen var en sentral del av folks hverdag i øykommunen, som ligger alene ute i havet en 70 minutts reise med båt vest av Haugesund. Sveipen fra den 1. ordens fresnellinsa er også kommunevåpenet i den vesle kommunen med 200 innbyggere.

Fra 2018 overtok Utsira Overnatting og Utsira Servicesenter driften av fyrstasjonen, og tilbyr overnatting, omvisninger på stasjonen, kafè og kulturarrangementer.

– Vi skulle så gjerne hatt sveipen tilbake, sier Tove Grimsby i Utsira Overnatting. Det hadde vært en flott gave til fyret og øya. Fyret fyller nemlig 175 år i 2019. Også Torstein Hansen i Utsira Servicesenter bifaller dette, og han har inntrykk av det er stor vilje hos Utsira kommune for å ta kostnader om det kan bli aktuelt å gjenoppta permanent drift av fyrlinsa.

Fyrdagene begynte fredag kveld med vandring langs fyrstien og tenning av fyrlinsa, så fyrpub. Lørdag var spekket med foredrag om fyrfolk og om naustbok, kurs i drageflyging og utendørskonsert ved fyret om kvelden. Fyrkafèen i assistenboligen var åpen både lørdag og søndag, og for fuglekikkerne var det åpen dag i ringmerkeskogen.

 

Heidi Eikremsvik er styremedlem i Norsk Fyrhistorisk Forening. Foreningen arbeider for å få sveipen tilbake på Utsira.

HER kan du lese mer om Utsira Fyrstasjon

 

Miniatyr-fyr fra Finland

20160203 19071539242347 717106925309644 3778792761952567296 n20160613 14363338260491 1975636162516799 7906193888879050752 n38298050 1975636155850133 6357534217877848064 nTomi Isopahkala lever av å bygge miniatyr-modeller av fyrtårn.

Tekst: Ola Sendstad

Vi har noen utenlandske medlemmer i Norsk Fyrhistorisk Forening. En av disse er Tomi Isopahkala fra Finland. Han har også et helt spesielt forhold til fyr. Gjennom sitt firma Mystic Wind bygger han miniatyr-fyr og miniatyr-skip.

Tomi forteller at han helt fra barndommen har vært fascinert av skip, fly og biler. Med oppvekst på et keramikkverksted har han også alltid arbeidet med leire.

- I begynnelsen av 90-tallet lærte faren min meg prinsippene med å lage modeller i leire. først lagde jeg enkle skip. Det var fint, men etter et par år ble det kjedelig og jeg ønsket å gjøre mer krevende arbeid. Da lærte jeg meg treskjæringen.

Tomi fortsatte å lage skipsmodeller fram til 2013. Siden da har fokus ligget på å bygge modeller av fyrstasjoner. Det har blitt mange fyr - det største 5 meter høyt. Det fyret tok 700 arbeidstimer, forteller Tomi. Avhengig av størrelse og detaljeringsgrad bygger han fyrene i metallplater, betong, kobber og messing. Detaljer er ofte fremdeles i keramikk.

Bestillinger på miniatyrfyr kommer fra kirker, museer, skip og privatpersoner. Akkurat nå arbeider han med en større modell av det engelske fyret New Brighton. Deretter skal han i gang med en bestilling på en miniatyrversjon av dampskipet Arcturus.

En periode arbeidet Tomi i Hammerfest, med utviklingen av Melkøya. Slik ble han også interessert i norske fyrstasjoner. Han har sett mange norske fyr, men trekker fram Lindesnes som en favoritt.

- Håper jeg får muligheten til å bygge en miniatyr av Lindesnes en gang!

På Facebook-siden til Mystic Wind kan du se flere bilder.

 

 

 

Skifta dieseltankar på Storholmen

storholmenDenne veka har mannskap på Kystverkets fartøy Oljevern 01 fjerna gamle dieseltankar frå Storholmen fyr.

Tekst: Kystverket

To gamle og store dieseltankar frå Storholmen fyr, som ligg åtte kilometer vest av Vigra utanfor Ålesund, er erstatta av nye og mindre tankar med dobbel vegg. Desse er allereie på plass i maskinrommet inne i fyrtårnet.

Dei gamle tankane måtte først tømast for diesel, før dei blei kappa reine for rør og innfestingar. Den gamle og forurensa dieselen blei pumpa over på småtankar, som så blei løfta med helikopter om bord i Oljevern 01. Dieselen og dei gamle tankane ble vidare sendt til destruering.

Solcelle og batteri

Utskiftinga er eit ledd i arbeidet Kystverket gjer med fornying og sikring i høve gjeldande krav. Kravet til doble veggar på tankane er for å unngå diesellekkasje til det ytre miljøet – som for Storholmens del er havet.

Dei nye tankane rommar cirka 1000 liter diesel, medan dei gamle var på 12 000 liter.

Utskiftingane er òg gjort for å gi meir driftssikre anlegg, mindre forureinande aggregat og mindre vedlikehald. Storholmen har, i likheit med fleire andre fyrstasjonar langs kysten, blitt bygd om til solcelledrift med kraftige batteribankar. Aggregata er installerte med tanke på nokre få timar i løpet av den mørkaste vinteren for å lade opp batteria .

 

Saken er hentet fra Kystverkets hjemmeside.

HER kan du lese mer om Storholmen fyr.

 

Ny pir på Kvitholmen fyr

IMG 1279 001IMG 1299Piren på Kvitholmen ble ødelagt rundt nyttår 2016. Nå har Kvitholmens venner bygget ny pir. Dette er det første prosjektet som er fullført med penger fra den nye støtteordningen til Norsk Fyrhistorisk Forening og Sparebankstiftelsen DNB.

Tekst: Ola Sendstad

Det kan ofte være en utfordring å komme i land på Kvitholmen. Siden 2010 har løsningen vært en pir med landgang. Denne piren ble ofte skadet av storm og høy vannstand, før den rundt nyttår 2016 altså ble helt ødelagt.

Styret i Kvitholmens venner ønsket å bygge opp en ny pir på samme sted, men med søyler i betong og 75 cm høyere enn piren fra 2010. Etter avtale med Kystverket og prosjektering fra Norconsult kunne den nye piren bygges på denne måten, og med avstivning i stål. Prosjektet framstår som en vellykket kombinasjon av innhenting av profesjonelle og dugnadsarbeid.

Etter planleggingen startet arbeidet med demontering av den gamle piren. Deretter ble det boret hull til stål for feste av de nye betongsøylene, før støping og oppbygging av den nye piren. Stål, sement, tilslag, treverk og alt utstyr måtte selvfølgelig fraktes med båt ut til holmen. Piren ble ferdig og tatt i bruk i sommer. Venneforeningen melder at tilgjengeligheten nå har blitt veldig bra.

Prosjektet kostet til sammen kroner 109 333,-. I tillegg har venneforeningen anslått dugnadsarbeidet til en verdi av kroner 62 700,-. Sparebankstiftelsen DNB og Norsk Fyrhistorisk Forening støttet prosjektet med kroner 25 000,- . Utover dette er prosjektet finansiert av ROA-fondet til Eide kommune, støtte fra GassROR samt en del sponsing av materialer.

Søndag 2. september inviterer Kvitholmens venner til offisiell åpning av den nye piren. Det blir båtskyss i skytteltrafikk fra Kråkholmen fra klokken 10:00 til 11:30, med retur fra klokken 14:30. I tillegg til åpning av den nye piren består programmet av «Sjark og poesi» ved Øyvind Rangøy, foredrag om Kvitholmen ved Jonny Lyngstad og salg av fiskeburgere, kaffe, kaker, svele og selvfølgelig medlemskap i Kvitholmens venner.

Med ny pir bør alt ligge til rette for at enda flere skal få gleden av flotte Kvitholmen fyr.

HER kan du lese mer om Kvitholmen fyrstasjon.

HER kan du lese mer om prosjektstøtte for ny bruk av fyr.

HER kan du se liste over kommende prosjekter.

Tåkelurens dag

image3Her kommer en liten rapport fra tåkelurens dag på Lindesnes fyr

Tekst: Henriette Skjæveland

Søndag 29. juli var det igjen tid for Tåkelurens dag på Lindesnes. Da jeg ankom solfylte Lindesnes var det masse biler på parkeringen og hele området myldret av folk. Det var gøy å se at så mange tok turen til vårt eldste fyr og vårt sørligste fastlandsfyr.

Ordføreren i Lindesnes kommune ønsket velkommen. De ansatte på fyrmuseet hadde lagt opp til et variert og flott program, ispedd lyd fra tåkeluren med jevne mellomrom. Spesielt artig syns jeg det var med konkurransen: Tåkelur-karaoke. Her gjaldt det å lage lyden som lignet mest!

Det er også magisk å bare sitte ved fyret i havgapet og se dønningene slå mot land og høre på musikk - fantastisk flott musikk!

Området er spekket med spennende fyrmuseum, ganger og rom i fjellene etter 2.verdenskrig, utstillinger, fyr-vafler og butikk med maritimt og fyr-inspirert pynt og bøker.

Selv fikk jeg mulighet til en prat med fyrvokter Kjell Arild Olsen, den ganske ferske direktøren Espen Frøysland og museumsfaglig rådgiver Simen Phil, som vi har samarbeidet mye med i Norsk Fyrhistorisk Forening. De er dyktige alle sammen.

Til Lindesnes kan man komme igjen og igjen for gode og nye opplevelser. Det skal i alle fall jeg.

 

Henriette Skjæveland er styremedlem i Norsk Fyrhistorisk Forening

HER kan du lese mer om Lindesnes fyrstasjon

 

 

 

Søk om MVA-kompensasjon nå

fyrseddelMedlemmer av Norsk Fyrhistorisk Forening som er frivillige organisasjoner kan søke om MVA-kompensasjon.

Tekst: Ola Sendstad

Lotteri- og stiftelsestilsynet skal i 2018 fordele 1,4 milliarder kroner til frivillige organisasjoner. Disse pengene skal kompensere for kostnader til merverdiavgift i 2017. Medlemmer må sende søknad til sekretariatet, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., innen 15. august. Vi vil samordne og sende felles søknad til Lotteri- og stiftelsestilsynets søknadsfrist 1. september.

Dette er en ordning som alle medlemmer som kan bør benytte seg av. Det vil si alle medlemmer som er organisert og drevet som frivillige organisasjoner, og som hadde utgifter til MVA i 2017. Formålet med ordningen er å fremme frivillig aktivitet, slik som det vi bedriver på de fleste norske fyrstasjoner.

Bestemmelsene for ordningen er gitt i forskrift om merverdiavgiftkompensasjon for frivillige organisasjoner.

I 2017 utbetalte Lotteri- og stiftelsestilsynet tilsammen 1,32 milliarder kroner til frivillige organisasjoner (for regnskapsåret 2016). Avkortingen ble på 27,2 % av det godkjente beløpet. Alle medlemmer av NFHF som søkte mottok kompensasjon.

Husk søknadsfristen 15. august. Utbetaling skjer i midten av desember.

Alle fyr-medlemmer har fått tilsendt egen e-post med mal for søknad.

NFHF Forum

Aktivitet nå

Vi har 145 gjester og ingen medlemmer på besøk.